advertising

Monday, May 3, 2010

eh..eh..transport awam

Pengalaman di pagi hari ketika menaiki transport awam yakni KL Monorail...nyaris-nyaris kene kepit ngan pintu masa door is now closing.  Biskut tul la manusia kat dalam tu, punye le kemut nak masuk kedalam..semua bersidai kat pintu tu...dah aku nak kena kepit ngan pintu tu.  Aku tengok tempat bergayut tgn punye le banyak...space pun banyak... aku dah sound eh..eh pun diaorang buat dek je...aku langgar je la masuk...sexual harrasment ke ape ke lantakla...semua aku langgar..nyawa lagi penting beb..nyawa satu..malu satu...kang tak pasal2 masuk Harian Metro tajuk besar " Lelaki tersepit di Monorail"..haaaaaa sapa yang malu..aku ngan keluarga aku la..
Memang warga kota ni kebanyakkannya mementingkan diri kot...MY space is myspace...you need to find your own space...tiada tolak ansur, sebab tu ramai awek dalam monorail kene raba, dah semua dok kat pintu masuk, pastu taknak kasi jalan...ambik ko padan muka kena raba!!
Selepas itu aku pun naik ERL pulak..kali ni service memang terbaik!! Harga pun RM 35 hinggit pertrip ke KLIA, so kalau service haprak memang nak kene pelangkung. 
Selepas itu naik Putra LRT naik public transport yaitu bas intrakota ke Bukit Jalil...terpaksa berjalan kaki ke PUDU iaitu kawasan panas....so terpaksa berhati2.  Naik bas kene bayar RM 2 hinggit, sampai ke Bukit Jalil ambil masa 20 minit.
Apabila sampai ke Bukit Jalil masalah lama masih ada, iaitu perbuatan menarik pelanggan oleh mereka yang seakan-akan macam Ulat Tiket.  Oleh kerana pernah terkena so aku tak berani la nak membeli, so pergi ke kaunter, si lelaki and wanita yang macam ulat tiket ni trus dok perhambat aku walaupun aku dok kat kaunter transnasional...sungguh menyakitkan hati.  Ada sorang mamat tu leh sound gua..brader lu badan besar, Bas Transnasional space kecik,...mak dia la..macam le die kurus sangat...
So aku peduli hapa, so aku pun beli jugak le tiket melalui kaunter transnasional.  At the end of the story, memang memang memeritkan melihat standard service public transpot di Malaysia.  Harga naik tapi mutu masih lagi ditakuk lama...Pegawai JPJ kat situ..semua bersidai je aku tengok..semua orang yakni pihak berkuasa,..tak buat kerja ..yang betul-betul buat kerja tu ialah mereka yang macam ulat tiket ni...kalaulah keadaan terkawal tak seperti berada di pasar borong,....
Bilalah nak berubah...aku pun tak tahu. menuju 2020, tapi macam prasarana sahaja yang mungkin kearah itu, service? Service kita adalah bernilai seperti dinegara yang mundur...tak payah bandingkan dengan negara jauh, Brunei cukuplah..tak berapa besar, tetapi tersusun...kenapa?" Kadang-kadang kita perlu menoleh kebelakang, dan kekadang kita perlu merubah diri kita untuk menjadi yang terbaik, sekeliling bagus, tapi kalau kita sendir perangai cam haram jadah, takkan kemanalah Wawasan 2020 itu, macam Was Was 2020 je aku rasa ni

No comments:

Post a Comment